Piesakies Virtuāli integrētajam projektam un piedalies interesantos projektos

Tev, RTU IZV skolēn, ir iespēja piedalīties Virtuāli integrētā projekt (VIP) aktivitātēs. Vertikāli integrēts projekts apvieno dažādu nozaru studējošos, ļaujot viņiem izstrādāt liela mēroga projektēšanas un izpētes projektu, vienlaikus stiprinot un paplašinot mācībspēku zinātnisko darbību.
Šonedēļ arī veiksmīgi ir noslēdzies VIP rudens semestri ar komandu prezentāciju konkursu, kurā viens no prezentējamajiem materiāliem – uzprojektētā un uzbūvētā lieljaudas raķete. Vairāk lasi ŠEIT.

Pieteikties vari ej.uz/VIPSpring2022 līdz 28. janvārim.

Ieskaties arī RTU Zinātnes un Inovāciju Centra FB lapā, lai uzzinātu vairāk par VIP aktivitātēm.

Par Latvijas Nacionālā teātra izrādi “Indrāni”

Pirmā semestra pēdējās literatūras stundās 11. klases skolēni apsprieda un analizēja Rūdolfa Blaumaņa lugu “Indrāni”. Projekta “ Latvijas Skolas soma” ietvaros mums tika piedāvāta iespēja noskatīties šo lugu Latvijas Nacionālā teātra iestudējumā.

Izrāde interesanta ar to, ka tā citē iepriekšējos “Indrānu” iestudējumus Nacionālajā teātrī (tādi bijuši trīs – 1920., 1954. un 1988. gadā). Starp skatiem saskanīgi iederas kadri no veco iestudējumu ierakstiem, kas atgādina par to, kādi bija iepriekšējo paaudžu režisoru redzējumi. Šķiet, šāds paņēmiens uzsver lugas galveno domu, kas ir atšķirības starp paaudzēm. Izrādes tēliem izskatoties jo mūsdienīgāk un mūsdienīgāk, izceļas tas, cik ļoti aktuāls ir Indrānu dzimtas konflikts arī šodien.

Izrādi baudāmu, bet konfliktu – ticamu padara iesaistīto aktieru meistarīga spēle. Visdziļāk sirdī man palika Ģirta Jakovļeva Indrānu tēvs. Starp citu, par tradīciju nodošanu no paaudzes paaudzē – Ģirts Jakovļevs, kas šajā iestudējumā spēlē Indrānu tēvu, 1988. gada iestudējumā ir spēlējis Edvartu (tāpat arī daži citi aktieri ir spēlējuši iepriekšējā iestudējumā). Iespējams, tieši tas, ka kādreiz viņi ir skatījušies uz notikumiem citas paaudzes acīm, ir ļāvis aktieriem dziļi izprast savas tagadējās lomas.

Nevaru nepieminēt scenogrāfa un kostīmu mākslinieka Uģa Bērziņa brīnišķīgo darbu, kas patiešām pārnes darbību no skatuves uz īstu lauku māju. Arī prātā palika tas, kā gaisma tika izmantota kā mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis, par ko jāpateicas gaismu māksliniecei Kristai Erdmanei. Krēsla pirtiņā, tad tumsa, ka acis var izdurt, un vien degoša svecīte pirtiņā – tas viss, manuprāt, veido īpaši aizkustinošu izrādes nobeigumu.

Šis iestudējums ievērojami uzsver Indrānu konflikta aktualitāti arī mūsdienās. Tik tiešām, cik daudz sētu šodien stāv pamestu un sabrukušu, kā tā sēta, kas redzama izrādes beigās? Manuprāt, šī izrāde izcili ataino Rūdolfa Blaumaņa lugu caur mūsdienīgu skatījumu un ir noskatīšanās vērta.

Jūlia Zilbere, 11.klases skolniece

JRT izrāde “Vectēvs”

Pirmā semestra izskaņā mums, divpadsmitajiem, ar  projekta” Latvijas skolas soma” atbalstu bija iespēja attālināti  noskatīties Jaunā Rīgas teātra izrādi “Vectēvs”.

Jāatzīst, ka par spīti šķietami apjomīgajai teātra apmeklēšanas pieredzei Jaunā Rīgas teātra “Vectēvs” ir manis pirmā apmeklētā monoizrāde. Laikam šī forma arī padara to pievilcīgu skatītājam, ja jāvēro mājās. Fokuss tēmēts uz vienu aktieri, un visas skatuves pārredzamības nepieciešamība šoreiz tiek atstumta nostāk.

Uzmanības noturēšanas nepārtrauktību nodrošina arī vakara naglas – Viļa Daudziņa – spēja saglabāt tēlu. Gan fizioloģiskās “kāda vectēva” īpašības, gan to raksturs un viedokļa nemainība, kas izpaužas nepiespiestā stāstījuma laikā, šķiet dzīvas un liekas, ka vectēvs tur nudien sēž, ir tur bijis. Lai arī Daudziņš dzimis teju 30 gadus pēc Otrā pasaules kara, visas viņa personas mani pārliecināja par pretējo. Droši vien tieši tādēļ redzētais nešķita kā kārtējā kara glezna, ar ko, manuprāt, barota Latvijas sabiedrība, īpaši simtgades programmas ietvaros. Vectēvi vispārzināmiem un nedzirdētiem vēstures faktiem piešķir ticamību ar uztvertā personīgo perspektīvu, padarot skatīšanās pieredzi patīkamu.

Jāpiemin, ka atpazinu otrā vectēva sarkanīgo kreklu. Manējam ir taisni tāds pats! Tikai viedoklis atšķiras.

Protams, režisora A. Hermaņa sociālpolitiskais redzējums un vēlme runāt par to ir acīmredzama. Ne tikai izgaismoti notikumi par to, kā brālis cīnījies pret brāli, katram esot savā frontes pusē, bet līdz mūsdienām aiznesta to atbalss. “Iļģuciema vectēvam” bērnības un kara laika atmiņu dēļ piemīt “Imantas vectēvam” diametrāli pretējs viedoklis. Tā kā šo cilvēku stāsti, atmiņas un mentalitāte, kas pārnesta uz nākamajām paaudzēm, aizvien vēl ir dzīva, nav jābrīnās par viedokļiem dažādu sabiedrību, atzīstot, ka totalitāro varu paveiktajam ir pēdas arī mūsdienu Latvijā.

Izvēli par izrādi nenožēloju. Paldies!

12. klases skolnieks Mārtiņš Prokuratovs